طبعاً كتير منا عارف فايدة القيم الموجودة فى الاسلحة
إية وعارف كل معانيها ولوازمها
بس زى منا بقول كدة ,,, كتير منا ومش كلنا
خلونا نبدأ
بإسم الله
™ البلس ™
البلس كتير من 1 لـ 11 تقريباً
ودة بيزود القوة الإجمالية للسلاح بمعنى ان
+1 القوة الاجمالية للسلاح ازيد من السلاح العادى بقدار 1 لفل
+2 القوة الاجمالية للسلاح ازيد من السلاح العادى بمقدار 2 لفل .........الخ
ودة نقدر نغيرة بالاليكسير ( Elixir Weapon ) مع إحتمال الفشل
طبعا ً هنجد أن كل القيم تنقسم الى نقتطين
( أ ) و ( ب )
™ Phy Attack power ™
أ - معدل القوة الفيزيائية للسلاح من ... ~ ( الى ) ...
ب - الـ ( .. % ) ودة مستوى القوة الفيزيائية مقارنة بنفس مستوى السلاح بمعنى
ان لما يكون السلاح + 0 % دة معناة ان القوة الفيزيائية للسلاح اقل مستوى ممكن
عكس ما يكون + 100 % اللى هى اعلى مستوى ممكن للقوة الفيزيائية لهذا السلاح
وطبعا كلما زادت الـنسبة المئوية للسلاح كلما زادت قوتة
ودة بيكون مهم للبيور STR علشان اعتمادهم الكلى على القوة الفيزيائية
ودة بنغيرة بستون ( Courage )
™ Mag Attack power ™
أ - معدل القوة السحرية للسلاح من ... ~ ( الى ) ...
ب - الـ ( .. % ) ودة مستوى القوة السحرية مقارنة بنفس مستوى السلاح بمعنى
ان لما يكون السلاح + 0 % دة معناة ان القوة السحرية للسلاح اقل مستوى ممكن
عكس ما يكون + 100 % اللى هى اعلى مستوى ممكن للقوة السحرية لمستوى هذا السلاح
وطبعا كلما زادت الـنسبة المئوية للسلاح كلما زادت قوتة
ودة بيكون مهم للبيور INT علشان اعتمادهم الكلى على القوة السحرية
ودة بنغيرة بستون ( Philosophy )
™ Durability
أ - دة معدل كسر السلاح وطبعا كل ما تستخدم السلاح أكثر كلما قلت القيمة المتبقية لكسر السلاح
هما دائماً رقمين اللى على اليمين دة القوة الاجمالية لتحمل السلاح
واللى على الشمال هى القيمة المتبقية من قوة السلاح
ب - مستوى قوة تحمل السلاح وكلما زادت النسبه كلما زاد التحمل
لا يوجد له ستون حتى الان بس ممكن يتغير مع أى ستون أخر
™ Attack distance ™
المسافة اللزمة لإستعمال السلاح وطبعاً كل سلاح يتطلب مسافه معينة
ملوش ستون ولا يتغير
™ Attack rating ™
أ -كل ما يكون الـ attack rating عالى كل ما الضربه بتاعتك تقرب للـ maximum dmg وتعتبر عامل مساعد وقوى فى قوة
الضربات ككل
يعنى لو الـ attack بتاعك 1250 ~ 1400 والـ attack ratio عندك عالى, هتلاقى الضربه قريبه من الرقم 1400
ب - معدل الزياده % بالنسبة الى مستوى السلاح ومقارنة بنفس المستوى
بنغيرة بستون ( Focus )
™ Critical
أ - الضربات الحرجه وكلما زاد الرقم كلما زادت قوة الضربات الحرجه
قوه الضربه الcritical = ضعف قوه الضربه الـ physical ولازم تكون بتستخدم weapon skill مش nukes او shouts
ب - مستوى الضربات الحرجه مقارنة بمستوى السلاح اى ان
كلما زادت النسبة المئوية كلما زادت قوة الضربات الحرجه
بنغيرة بستون ( Challenge )
™ Phy reinforce
أ - القيمة دى إختلف عليها الكثير بس اقرب الأراء للصحة هو
انها قيمة مساعدة فى قوة السلاح الفزيائية بمعنى
( Phy reinforce % Str Point )
+
( Phy att )
=
قوة الضربات الفيزيائية
ب - مستوى هذة القوة نسبتاً لمستوى السلاح وكلما زادت النسبة كلما زاد المعدل
بنغيرة بستون ( Warriors )
™ Mag reinforce
أ - القيمة دى إختلف عليها الكثير بس اقرب الأراء للصحة هو
انها قيمة مساعدة فى قوة السلاح السحرية بمعنى
( Mag reinforce % Int Point )
+
( Mag att )
=
قوة الضربات السحرية
ب - مستوى هذة القوة نسبتاً لمستوى السلاح وكلما زادت النسبة كلما زاد المعدل
بنغيرة بستون ( Meditation )
™ Required Level
الحد الادنى لأستخدام السلاح
يعنى مينفعش تمسك السلاح غير فى لفل ........ أو أعلى
™ Seal Of Star ™
ودة نوع من الاسلحة الخاصة وبتكون قوتها أعلى 6 لفلات تقريباً
من المعدل الطبيعى لنفس لفل السلاح وهى لا تباع من أشخاص اللعبة الاساسية ( الـ NPC )
ولا يمكن صنعة
™ Seal Of Moon ™
النوع الثانى من الاسلحه الخاصة وبتكون قوتها أعلى 10 لفلات تقريباً
من المعدل الطبيعى لنفس لفل السلاح وأيضاً لا تباع من أشخاص اللعبة الاساسية
ولايمكن صناعتة
™ Seal Of Sun ™
النوع الثالث والاقوى من الاسلحة الخاصة وبتكون قوتها أعلى بـ 16 لفل تقريباً
من المعدل الطبيعى لنفس لفل السلاح وأيضاً لا تباع من أشخاص اللعبة الاساسية
لا يصنع
™ Str Increace ™
أ - عدد النقاط المضافة للـ STR
من فوائدة زايدة الـ HP وزيادة الـ Phy balance
ب - نسبة الكمال القابلة للإضافة بمعنى
0 % اقل عدد مضاف ممكن ولا يمكن أن يقل بأى شكل
100 % اكبر عدد مضاف ممكن ولا يمكن أن يزيد بأى شكل
يضاف بستون ( STR )
™ Int Increace
أ - عدد النقاط المضافه للـ INT
من فوائدة زيادة الـ MP وزيادة الـ Mag balance
ب - نسبة الكمال القابلة للإضافة بمعنى
0 % اقل عدد مضاف ممكن ولا يمكن أن يقل بأى شكل
100 % اكبر عدد مضاف ممكن ولا يمكن أن يزيد بأى شكل
يضاف بستون ( INT )
™ Immortal
أ - تكمن أهميتة فى العمليات الكيميائية فى محافظتة على السلاح
من الكسر أو التبخر أثناء اضافه elixirs على item وفشلها بعد + 6
ب - العدد المتاح للإستخدام
يضاف بستون ( Immortal ) فقط من الايتم مول
™ Steady ™
أ - يحافظ على معدل الـ % للـ Durability فى حاله اضافه elixir على item وفشله بعد + 6 وذلك لعدم وجدود ستون
لتعديل هذه القيمة
ب - عدد مرات الاستخدام المتاحة
يضاف بستون ( Steady )
™ Lucky
أ - المساعدة فى جعل السلاح + مثل الlucky powder وليس له حد اقصى
فقط يساعد وليس يضمن نجاح العملية
ب - عدد المرات المتاحه للإستخدام
يضاف بستون ( Lucky ) وهو ستون نادر
™ Astral ™
أ - يوضع على السلاح من بعد + 4 ودورة هو
المساعدة فى جعل السلاح أعلى + ممكن وذلك عن طريق
تثبيت السلاح عند + 4 فى حالات الفشل وليس له أهمية قبل + 4
ب - عدد مرات الاستخدام المتاحه
يضاف بستون ( Astral ) من الايتم مول
™ Durability ™
أ - زيادة تحمل السلاح لتطول مدة الاستخدامة المتواصل من دون تصليح
ب - نسبة الكمال القابلة للإضافة بمعنى
0 % اقل عدد مضاف ممكن ولا يمكن أن يقل بأى شكل
100 % اكبر عدد مضاف ممكن ولا يمكن أن يزيد بأى شكل
يضاف بستون ( Master )
™ Attack rating
أ - زيادة نسبة تخمين قوة الهجوم ولها نفس الدور الموجود أساساً فى الاسلحة
ب - نسبة الكمال القابلة للإضافة بمعنى
0 % اقل عدد مضاف ممكن ولا يمكن أن يقل بأى شكل
100 % اكبر عدد مضاف ممكن ولا يمكن أن يزيد بأى شكل
يضاف بستون ( Strikes )
™ Block ratio
™
أ - قوة الضربات ضد تحمل الخصم بمعنى
انت لو بتضرب أى لاعب أو مونيستر عندة إمكانية البلوك فهذة القيمة تقلل من عدد الضربات
القابلة للبلوك
ب - نسبة الكمال القابلة للإضافة بمعنى
0 % اقل عدد مضاف ممكن ولا يمكن أن يقل بأى شكل
1.
وبكدة مفيش قيمة أو رقم بخلاف الديجرى لم يتم شرحه